Sheperd’s Pie

Posted on Updated on

Jeg har lenge ønsket å lage Sheperd’s Pie! Dette er ikke en rett for BLW-nybegynnere, så jeg har dermed ventet 2 måneder med å lage denne retten. Jeg har brukt vanlig karbonadedeig av storfe istedet for lammekjøttdeig, så egentlig blir dette en Cottage Pie 😉

Oppskrift på 1 ildfast form, str. 30x22cm.

500g. poteter, skrelt og kuttet i medium firkanter

ca. 2 dl. melk

1 stor gulerot, skrelt og kuttet i staver

40g. kålrot, skrelt og kuttet i staver

5 dl. grønnsaksbuljong

olje til steking

1 løk, finhakket

400g. lammekjøttdeig (jeg brukte karbonadedeig av storfe)

1 ss. sammalt hvete fin

1 ss tomatpure

litt Worcestershire saus (valgfritt)

1 ss hakket fersk rosmarin eller timian

ca. 80g. frosne erter

25g. usaltet smør

50g. ost, revet

sort pepper, etter smak

Forvarm ovnen til 180*C. Ha potetene i en panne, og tilsett melken. Kok dem opp, rør innimellom, ha lokk på og la dem koke i ca. 20 min, til de er møre.

I mellomtiden, ha gulerot, kålrot og grønnsaksbuljong i en annen panne, og kok det opp. Ha på lokk, og la det koke til grønnsakene er møre, ca. 10-15 min. Når de er ferdig, løft grønnsakene ut av pannen. Ta vare på kraften.

Varm oljen i en stekepanne, og stek løken til den er myk. Tilsett lammekjøttdeigen, hakk det til medium store biter, og stek det i 3-5 min. Rør inn sammalt hvete, og bland godt. Spe i halvparten av kraften. Tilsett tomatpure og Worcestershire sauce. Tilsett grønnsakene, rosmarin eller timian og erter, og bland godt. Kok opp blandingen, og la det koke på svak varme i 10 min. Tilsett mer kraft etterhvert som blandingen tykner, til det har den konsistensen du ønsker.

Tilsett smør i potetene og melken de kokte i, og mos dem.

Ha kjøttblandingen i en ildfast form.

Kutt heller gulerøtter og kålrøt i staver! Da er det lettere for baby å spise!
Kutt heller gulerøtter og kålrøt i staver! Da er det lettere for baby å spise!

Spre potetmos over, og dryss revet ost og sort pepper på toppen.

Klar til steking
Klar til steking

Bakes i ovn i 25-30 min.

Dette var GODT!
Dette var GODT!

Legg igjen en kommentar