Chapattis

Posted on Updated on

Jeg vet ikke helt hva dette heter på norsk, men det kan minne om flatbrød, eller lages myk og erstatte f.eks tortillalefser.

Oppskrift til ca. 15 stk.:

450g. sammalt hvete fin (eller 50/50 fin/grov)

25g. usaltet romtemperert smør

ca. 2,75 dl. varmt vann

Sikt hvetemelet i en bolle og kna i smør. det skal smuldres i melet. Lag et hull i midten av melet, og tilsett litt og litt vann som du blander i melet. Tilsett så mye vann at deigen er fast og fin (hvis den blir for mye kleimete, bare tilsett litt mer mel).

Kna deigen i 5 min, til den er smooth. Del deigen i ca. 15 emner, alt etter hvor stor du ønsker de skal være. Dekk dem til og la dem hvile i 10-15 min.

Kjevl ut hvert emne så tynt du klarer. Stekes på panne på medium-sterk varme til de har fått litt farge på hver side.

Dette kan også brukes istedet for tortillas, da må de has over på et varmt tallerken og dekke dem med et rent kjøkkenhåndkle etter de er stekt. Jeg har ikke prøvd å gjøre det, men skal absolutt gjøre det, for det er svært enkelt å lage.

2 kommentarer til “Chapattis

    Min versjon av Easy Dahl | fruhansenbergen said:
    29. mai 2013, kl. 15:02

    […] Kan serveres sammen med chapatti, oppskrift her. […]

    Svine-wrap | fruhansenbergen said:
    1. juni 2013, kl. 16:01

    […] Her kommer oppskrift på svine-wrap. Jeg brukte tortillalefser, og det er nok bedre og sunnere å lage de selv, evt. lage Chappatis. […]

Legg igjen en kommentar